نسخه ای از وردپرس 6.5 که برای آزمایش و بررسی منتشر شد. گویا در این نسخه اتفاقات جالبی افتاده است که می تواند نظر کاربران را به خود جلب کند. این اولین و بزرگترین بروزسانی در سال 2024 است که بسیاری از توسعه دهندگان فعالیت قابل توجهی روی آن انجام داده اند. در این نسخه ویژگی ها و پیشرفت شگفت انگیزی رخ داده است که درادامه به آن نگاهی می اندازیم.

وردپرس 6.5

می توانید با استفاده از افزونه وردپرس، نسخه ی بتا را در رایانه ی شخصی خود یا یک محیط لوکال امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است این ویژگی های وردپرس در نسخه بتا به نسخه نهایی راه پیدا نکند. در ادامه با تغییراتی که در این نسخه از وردپرس رخ داده است آشنا خواهیم شد.

در ادامه توضیحاتی را درباره ی این ویژگی ها خواهیم داد.

کتابخانه فونت ها

قبلًا گزارش شده که Font Library در نسخه ی 6.4 قرار است که گنجاننده شود. اما متاسفانه به تعویق افتاد و در نسخه نهایی قرار نگرفت. اما خوشبختانه گزارش شده است که قرار است در نسخه 6.5 گنجانده شود. این ویژگی منحصر به فرد به کاربران این اجازه را می دهد تا فونت های مورد استفاده ی خود را در قالب وردپرس و در سراسر وب سایت مدیریت کنند. کاربران میتوانند Font Library را در زیر پنل Styles در ویرایشگر سایت مشاهده کنند.

برای استفاده از این ویژگی به نمای تایپوگرافی بروید وسپس روی دکمه ی Manage Fonts کلیک کنید. با این کار پنجره Fonts ظاهر خواهد شد. به طور پیش فرض فونت هایی روی وردپرس نصب شده است که به صورت تم به ما نشان می دهد. در این بخش از پنجره ی Fonts می توان فونت های بیشتری را آپلود کرد. ابتدا به برگه آپلود می رویم و از آنجا فونت های خود را اضافه می کنیم. این امکان برای ما ایرانی ها که دوست داریم از فونت های فارسی استفاده کنیم بی نظیر است.

فیلدهای سفارشی برای بلوک ها

یکی دیگر از ویژگی های وردپرس که در نسخه 6.5 معرفی شده است. امکان مرتبط کردن فیلدهای سفارشی با ویژگی های بلوک است. فیلد های سفارشی مدت زیادی است که در وردپرس وجود دارند. آنها به شما این اجازه را می دهند تا متا دیتای سفارشی را به پست ها، صفحات و دیگر انواع محتوای وردپرس خود اضافه کنید. اکنون توسعه دهندگان و کاربران پیشرفته می توانند داده های فیلد سفارشی خود را به ویژگی های بلوک فردی مرتبط کنند.

با این حال، این اتصالات فقط به فیلدهای سفارشی محدود است زیرا Block binding API معرفی شده برای این قابلیت، همچنین استفاده از منابع دیگر برای ارائه داده های پویا، و ساخت بلوک ها را ممکن می سازد.

وابستگی های افزونه

برخی از افزونه های وردپرس برای ارائه قابلیت های خاصی به سایر افزونه ها وابسته هستند. برای مثال،افزونه پرداخت woocommerce برای کار کردن به woocommerce نیاز دارد که بر روی وردپرس باید نصب گردد. نویسندگان افزونه می توانند یک ورودی به پلاگین های مورد نیاز به Header افزونه اضافه کنند و باید بر روی وردپرس نصب کنند تا افزونه شان کار کند. سپس این افزونه باید فعال گردد. پس از فعال شدن تمامی افزونه های مورد نیاز،کاربر قادر است،افزونه اصلی مورد نیاز خود را فعال کند.

بهبودهای ویرایشگر بلوک

بیشتر کاربران وردپرس وقت خود را صرف نوشتن محتوا، ویرایش صفحات و کار با ویرایشگر بلوک می گذارند.به همین دلیل است که هر نسخه ای از وردپرس دارای پیشرفت است و ویژگی های جدید برای بهبود ویرایشگر بلوک است. در این نسخه پیشرفت های چشمگیری را می بینیم که همه ی کاربران می توانند ویرایش محتوا را تجربه کنند.

افکت سایه انداختن

در نسخه ی 6.5 وردپرس افکت سایه را به آن اضافه کردند وکاربران می توانند با استفاده drop shadow متن، عکس و ستون ها را زیبا تر کنند. برای استفاده از این ویژگی خاص به بخش style panel می رویم و به دنبال Border & shadow می گردیم.

رنگ های هوشمند تر برای بلوک های پوششی

این ویژگی وردپرس کمک می کند عکسی را که انتخاب کردیم به صورت خودکار پس زمینه ی آن را تغییر دهد.

تغییرنام هر بلوکی در فهرست ها

در وردپرس 6.4 به کاربران این امکان را می دهد که نام بلوک های گروهی را در فهرست مورد نظر خود تغییر دهند تا درک بهتری از محتوای هر بلوک گروهی داشته باشند. در وردپرس نسخه ی 6.5 آن را به مرحله بعدی می برد وبه کاربران این اجازه را می دهد تا نام هر بلوکی را در نمای لیست تغییر دهند.

مشاهده تنظیمات با کلیک راست روی فهرست ها

در نسخه های قبل برای وارد شدن به تنظیمات ابتدا باید روی سه نقطه ی کنار بلوک کلیک می کردیم. در وردپرس 6.5 کافیست روی هر بلوک کلیک راست انجام دهیم تا وارد تنظیمات شود.

تغییرات کنترل پیوند

Link Control در نسخه ی جدید وردپرس صفحات وبلاگ و صفحه اول شما را با نماد های مختلف برجسته می کند تا آنها را از دیگری متمایز کند. پس از افزودن یک پیوند یا زمانی که روی یک پیوند کلیک می کنید یک منوی زمینه را به شما در وردپرس نشان می دهد. در اینجا کاربران می توانند ببینند که آن پیوند به کجا می رود. به طور خودکار عنوان صفحه پیوند داده شده را دریافت می کند و دکمه های عمل را برای ویرایش، لغو پیوند یا کپی نشان می دهد.

بروز شدن پنل تنظیمات

در وردپرس 6.5 پنل تنظیمات به روز شده است. درحال حاضر Appearance و  Accessibility  را در این نسخه نشان می دهد و گزینه های قبلی اکنون بهتر دسته بندی می شوند.

تغییرات ویرایشگر سایت

ویرایش سایت به گونه ای است که کاربران می توانند تغییراتی را در سایت خود ایجاد کنند. دقیقا مانند سفارشی کننده تم قبلی است. این نسخه با چندین پیشرفت در ویرایشگر سایت همراه خواهد بود.

بهبود الگوهای همگام سازی شده

الگوهای همگام سازی شده به صاحبان وب سایت کمک می کنند تا الگوهایی ایجاد کنند و بعداً در وب سایت هایشان دوباره استفاده کنند. در نسخه ی 6.5 وردپرس کاربران این اجازه را دارند تا الگوهای همگام سازی قفل شده را برای موارد استفاده فردی لغو کنند. برای مثال الگویی برای بررسی محصول که در آن کاربر می تواند مزایا و معایب را ویرایش کند اما نمی تواند طرح بندی الگو را تغییر دهد.

برای آزمایش آن یک الگوی همگام سازی شده به یک پست اضافه کنید و روی دکمه ویرایش اصلی کلیک کنید. با این کار حالت ویرایش الگوی مخفی باز خواهد شد. از اینجا روی بلوکی که می خواهید غیر فعال گردد کلیک کنید. سپس در زیر تنظیمات بلوک، پنل Advanced را باز کنید و کادر کنار گزینه Allow Instance Overrides را علامت بزنید. این ویژگی به شما این امکان را می دهد الگوهای همگام سازی شده ای ایجاد کنید که بر اساس زمینه ای که در آن استفاده می کنید قابل ویرایش است.

بهبود نمایش داده ها

در نسخه ی جدید وردپرس راه بهتری برای مشاهده صفحات، الگوها و قالب های شما با ویرایشگر سایت به ارمغان می آورد. می توانید موارد مورد نظر را در نمای شبکه ای با پیش نمایش های بزرگ مشاهده کرده و آنها را به ترتیب های مختلف مرتب کنید.

اصلاحات استایل بهبود یافته

قبلا بازبینی های Style یک جدول زمانی را نشان می داد و باید آن را مرور می کردید تا ببینید چه تغییراتی اعمال شده است. در وردپرس نسخه ی 6.5 اصلاحات استایلی بهتری را ارائه می دهد که شرح تغییرات ایجاد شده را برای ویرایش به شما نشان خواهد داد.

Interactivity API

یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیزی که به وردپرس 6.5 اضافه شده است، Interactivity API است. API چارچوبی را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا رابط های مدرنی را ایجاد کنند که نیازی به بارگذاری مجدد کامل صفحه ندارند. این مسئله به کاربران این امکان را می دهد تا تجربیات کاربری ایجاد کرده و بیشتر از صفحات وب قدیمی < تعاملی > باشد.

تغییرات متفرقه

نسخه  وردپرس حاوی تغییراتی است که هدف اصلی توسعه دهندگان بهبود آن است. در ادامه نگاهی به به تغییرات می اندازیم:

بهبود عملکرد:

ویرایشگرهای بلوک و سایت را دو برابر سریع‌ تر بارگیری می کند و زمان ورودی چهار برابر سریع‌تر از WordPress 6.4 است.

یک کتابخانه بهبود یافته برای بارگیری ترجمه‌ها بسیار سریعتر معرفی شده است.

تم‌های کلاسیک اکنون می ‌توانند از ابزارهای ظاهری پشتیبانی کنند.

به طور کلی، نسخه بتا شامل ۶۸۱ پیشرفت و ۴۸۸ رفع اشکال برای ویرایشگر، از جمله حدود ۲۲۹ گزینه مطمئن برای WordPress 6.5 Core است. که قطعا با رونمایی اصلی توضیح می دهیم.